Verksamhetsberättelse 2009

Verksamhetsberättelsen avser perioden 2008-09-01 till och med 2009-08-31 för föreningen Djursholm Indians BK.

Föreningen bildades vid ett möte 1999-04-25 och har nu avslutat sitt elfte verksamhetsår 2007/2008 med ordinarie styrelse. Föreningen är registrerad hos Riksidrottsförbundet.

Föreningen har en stabil och sund ekonomi. Verksamheten bedrivs kostnadseffektivt och styrelsen har under året fortsatt att förbättra budget- och uppföljningsrutiner. Det har givit en god överblick och bra beslutsunderlag för satsningar i närtid och med sikte på att förstärka klubbens mål och filosofi de kommande åren. Budgeten för verksamhetsåret 2008/2009 är innehållen och resultatet är + 14970 kronor. Det föreslås föra överskottet i ny räkning. Föreningens ekonomiska mål är väl uppfyllt för verksamhetsåret.  Klubben har under året ökat omsättningen med 17 %.

Styrelsen arbetar oavlönat och väljs för två år i taget. Föreningen har under verksamhetsåret 2007/2008 haft följande funktionärer:

Rolf Lundgren, Ordförande
Per Malmqvist, Styrelseledamot
Robert Berglund, Styrelseledamot
Elisabeth von Uthmann, Styrelseledamot
Tytte Siösteen, Styrelseledamot
Gunnar von Koch, Styrelseledamot
Marie Malmqvist Adjungerad, Klubbdirektör
Rasmus Egnefors Adjungerad i styrelsen, ordförande i USEK

Michael Mononen Revisor

Karin Malmqvist  Ordförande

Vid förra årsmötet avgick Per Malmqvist som Ordförande och Rolf Lundgren valdes till ny Ordförande. Per Malmqvist kvarstår som styrelseledamot och har också under året ansvarat för klubbens kansli.

Under året har Gunnar von Koch invalts som styrelseledamot.  Gunnar som under året bidragit på ett värdefullt sätt har dock p.g.a. arbetsbelastning aviserat att avgå i samband med årsmötet.

Föreningen har bedrivit verksamhet i Fribergaskolan, Mörbyskolan, Kevingeskolan, Vasaskolan, , Samskolan, Stocksundsskolan och Norrängsgården. Lokalerna är kontrakterade av Danderyds kommun.

Föreningen har under året haft totalt 390 medlemmar varav 355 i åldrarna 7 till 20 år. 18 lag har deltagit i Mitt i Cupen och under våren i Lions Cup. Ett herrlag har spelat i div. III och ett damlag i div. III. Klubben har under året haft de största idrottsliga framgångarna någonsin.  Största idrottsliga framgången för klubben under året var att P94 tog sig till final i SM där det blev silver efter en stor match mot Södertälje. En mycket stor framgång var att F96 och F97 gick till final i Europas största ungdomsturnering Göteborg Basketball Festival där F96 lyckades hela vägen och vann, F97 kom tvåa i turneringen. Vidare vann P97 årets Lions Cup.

Den på sitt sätt största framgången är att Djursholm Indians P94 tilldelades årets Fair Play pris av Svenska Basketbollförbundet. Förutom äran erhöll Föreningen 5000 kronor.
Föreningen har haft följande lag spelande

Lag Serie Lag Serie
Herrar  Div. III  Damer  div. III
P91/P92   Elit B
P93   Elit B F93 Div. 1A
P94 Elit A
P95  Elit B F95   Div. 1C
P95 Div. 1A
P96 Elit A F96 Elit A
P96 Div. 1A   F96   Div 1A
P97 Div. 1B   F97 Elit A
F97 Div 1C/96
P98 Div. 1B
P98 Div. 1C

Basketskolan har under året ytterligare stärkt sin verksamhet. Basketskolan har haft 8 lag i åldrarna födda 99 och 00. Lagen har deltagit i Norrortsligan, Erik Bremer Cup och i Lions Cup.

P94 blev under året inbjudna till Scania Cup som också är inofficiellt nordiskt mästerskap. De placerade sig på en 12:e plats.
6 juniorlag med lagledare deltog i turneringen i Göteborg. F96 vann hela turneringen, F97 kom tvåa och P92 vann B-finalen.
4 lag deltog i Billy Basket cup i Eskilstuna.  P98, F97 och F96 gick till A semifinal och F 98 vann B final.
2 lag, P95 och P96 spelade turnering i Finland

Under året har ett både ett damlag och ett ”gubblag” tränat en gång i veckan. Ett 30-tal herrar spelar motionsbasket under ledning av Per Malmqvist. ”Gubblaget” har också under året spelat matcher mot Herrlaget och HU18 laget. Första förlusten för Gubblaget på många år kom mot HU18 laget under sensommaren.. Några av de som tränar på måndagar deltog under sommaren i VM och placerade sig på femte plats så klassen på ”Gubblaget” är fortsatt hög. Under året även damlaget, Djursholm ”60's” tränat 1 gång i veckan med god uppslutning från ett 30-tal damer.

Coachsatsning

Under året har flertalet av coacherna som genomgått Djursholm Indians coachskola gått grundkurs och påbörjat steg 1 kurs i Svenska Basketbollförbundets regi. I augusti i samband med klubbens numera årliga ”prova på dag” med cirka 50 barn examinerades 9 nya coacher inom klubben. Inför kommande verksamhetsår har 12 nya traineer påbörjat sin utbildning.

I augusti månad reste 24 av klubbens coacher till Litauen och deltog i en Internationell coachclinic med tränare av högsta Europaklass. Resan skedde också i samband med finalspelet för Europa U16 herrar. Utöver den internationella coachclinicen genomfördes clinics enbart för Indians coacher samt att P94 laget och DU18 laget spelade träningsmatcher mot litauiska lag. Klubben avser att försöka genomföra liknande resor för coacher även under kommande år.

Satsningen på unga coacher är klubbens viktigaste arbete för att driva utvecklingen på lång sikt.

Friday Nigths

Friday nights har genomförts ungefär var tredje vecka under säsongen. I januari hölls en Friday Night Special med gästande ligaspelare från Solna, DJ och ljusshow som var mycket uppskattat.  Till Friday Nights kommer mellan 40 till 60 barn och ungdomar.

Turneringar och läger

Under våren genomfördes för andra gången tre mot tre turneringen, Basket Bygger Broar. Turneringen var även i år en succé med 50 deltagande lag i åldrarna födda 96 och äldre. Turneringen, som är årligen återkommande, har ett mångfaldssyfte där vi medvetet bjuder in lag med olika etnisk bakgrund för att ungdomar och ledare ska lära känna varandra. Turneringen planeras och genomförs av Ungdomssektionen med hjälp av vuxna. Från klubbens sida är detta en möjlighet för ungdomar att få lära sig att driva ett stort projekt, vilket de visat att de klarar på ett utmärkt sätt.

Klubbens sommarläger genomfördes även det av klubbens ungdomscoacher. Allt överskott gick till coachernas resa till Litauen.

Administration

Klubben har fortsatt att arbeta för att förbättra administrationen. Mycket tid läggs på att få fungerande rutiner. Ett stort arbete under året har varit att i idrotten online skapa ett enhetligt medlemsregister. Framöver väntas administrationen av medlemsfakturering, adresslistor, licensiering mm kunna underlättas. Samtidigt konstaterar vi att klubben nu växt till en sån storlek att det krävs ytterligare insatser för att klara det administrativa arbetet på ett bra sätt

Övrigt

Under kommande år kommer föreningen inte ha något herr eller dam lag i seniorserierna. Detta främst för att fortsätta ungdomssatsningen. Föreningen kommer att bedöma om det kommande år finns underlag för seniorverksamhet baserad på de ungdomar som idag närmar sig seniorlagsspel.

Djursholm Indians bygger i huvudsak på ideellt arbete. Löpande verksamhet har skötts med hjälp av ideellt arbetande styrelseledamöter. Per Malmqvist har under året gjort stora insatser med att hålla kansli och hantera delar av klubbens verksamhet. Inför kommande verksamhetsår behövs sannolikt ytterligare stöd för att kunna klara av all löpande verksamhet Genom de omprioriteringar som gjorts tidigare år möjliggörs också att klubben hyr utrymmen för kansliverksamheten. Löpande bokföring har skötts av Lena Lind (avlönad).

Marie Malmqvist har varit anställd som klubbdirektör på motsvarande 50 % under året. Peter Falk har varit anställd under 8 månader motsvarande 50 % och Ronnie Vaerlien motsvarande en 25 % tjänst.

För kommande verksamhetsår har styrelsen under våren 2009 beslutat att liksom tidigare prioritera satsningar för att stärka klubbens mål och filosofi. Vi kommer under kommande verksamhetsår att fortsätta arbetet med att skapa bra administration. Verksamhetsåret 2009/2010 kommer fokus att vara på att stabilisera verksamheten, fortsätta coachsatsningen och att öka arbetet med att finna sponsorer. Vi kommer också att arbeta föra att öka klubbens nationella och internationella nätverk.

Styrelsen bedömer att ekonomin är god. Styrelsen föreslår dock en mindre höjning om 100 kronor för avgiften till Basketskolan. Detta för att ytterligare stärka satsningen på coacher och ökade administrativa kostnader

Tytte Siösteen

Gunnar von Koch