Verksamhetsberättelse 2013

Verksamhetsberättelsen avser perioden 2012-09-01 till och med 2013-08-31 för föreningen Djursholm Indians BK.

Föreningen bildades vid ett möte 1999-04-25 och har nu avslutat sitt fjortonde verksamhetsår 2011/2012 med ordinarie styrelse. Föreningen är registrerad hos Riksidrottsförbundet.

Föreningen har en stabil och sund ekonomi. Verksamheten bedrivs kostnadseffektivt och styrelsen har under året fortsatt att förbättra budget- och uppföljningsrutiner.

Föreningen har under flera år arbetat långsiktigt för att skapa ekonomiska förutsättningar att dels ge utrymme för att utveckla och avlöna föreningens unga coacher dels att kunna anställa välutbildade coacher.

Detta långsiktiga arbete har under många år inneburit att klubben nu har kunnat har kanslichef samt 4 tränare anställda på mellan 25 och 90%.

En allt mer professionell verksamhet drar till sig fler spelare men ställer samtidigt hela tiden högre krav på ökad kvalité i form av bättre träningsförutsättningar, mer fysträning, utveckling av coacher mm. Det medför också spel i högre serier, mer spel i RM och USM samt möjligheter till deltagande i nationella och internationella turneringar. Sammantaget innebär det fortsatt fokus på intäkter och kostnader för att kunna upprätthålla de målsättningar föreningen har med fortsatt hög kvalité.
Under året har fortsatt stora förbättringar i administrationen skett. Totalansvar för klädinköp, lagerhållning och logistik är utlagt till basketshop.se vilket varit mycket lyckosamt. Fakturering och att aktivt följa upp närvarokort har blivit betydligt bättre och lett till ökade intäkter samt att kundfodringar kraftigt minimerats.

Förbättringarna i rutiner för detta har gett en god överblick och bra beslutsunderlag för satsningar i närtid och med sikte att förstärka klubbens mål och filosofi de kommande åren.

En extraordinär satsning under året är att klubben kraftigt subventionerade resa till basket EM för damer i Vannes, Frankrike för alla coacher. Ca 35 coacher och styrelseledamöter deltog i detta.

Budgeten för verksamhetsåret 2011/2012 är innehållen och resultatet är + 58 849 kronor vilket är bra. Det föreslås föra överskottet i ny räkning. Föreningens ekonomiska mål är således uppfyllt för verksamhetsåret.

Styrelsen arbetar oavlönat. Ordförande och ledamöter väljs för ett år i taget. Föreningen har under verksamhetsåret 2011/2012 haft följande funktionärer:
Styrelsens sammansättning
Anna Jeppsson, Styrelseledamot
Elisabet von Uthmann, Styrelseledamot
Erik Salén, Styrelseledamot
Johan Tjernberg, Styrelseledamot
Kent Andersson, Styrelseledamot

Michael Mononen, Revisor

Inger Lundin, Ledamot
Per Malmqvist, Ledamot

Vid årsmötet 2011 invaldes Anna Jeppson som styrelseledamot på en period om två år. Vid årsmötet 2012 valdes ordförande och övriga ledamöter för en period av ett år, i enlighet med förändring i föreningens stadgar.

Två styrelseledamöter, Per Malmqvist och Robert Berglund avgick efter många års styrelsearbete och stort engagemang inom Djursholm Indians.

Per Malmqvist är nog den spelare och styrelseledamot som absolut mest förknippas med basket i Djursholm. Per var redan 1971 ordförande för Djursholms Basket som då var en sektion inom Djursholms Idrottsförening. Per har genom alla år varit stöttepelare både som spelare, ordförande och styrelseledamot. Han har varit och är mycket uppskattad och det kan inte nog betonas det stora ideella arbete som Per lagt ner under många år.

Robert Berglund har under många år varit styrelseledamot i Djursholm Indians. Robert har ett genuint basketintresse och har under många år verkat som tränare, styrelseledamot och spelare. Robert har lagt ned ett stort ideellt arbete under dessa år och varit uppskattad av alla inom föreningen.

Djursholm Indians riktar ett varmt tack till allt arbete och engagemang som Per och Robert bidragit med. Båda två fortsätter att bidra med hjälp till klubben och att vara spelare i klubbens signaturlag H7

Föreningen har bedrivit verksamhet i Fribergaskolan, Mörbyskolan, Kevingeskolan, Vasaskolan, Samskolan, Stocksundsskolan och Nya Mörby. Lokalerna är kontrakterade av Danderyds kommun.

Klubben har en huvudsponsor COOP Enebyängen. Till detta har klubben också Basketshop.se och DaleCarnegie samt ett antal företag som på ett mycket välkommet sätt bidrar som sponsorer.

Föreningen har under året haft totalt 483 medlemmar fördelat på 189 kvinnor och 284 män. Av dessa är 385 i åldrarna 7 till 20 år fördelat på 153 kvinnor och 217 män.

Klubben har haft fyra lag i seniorserier.

10 lag har deltagit i Mitt i Cupen och under våren i Lions Cup. 14 lag har deltagit i juniortävlingarna EBC och EB. Klubben har även detta år haft stora idrottsliga framgångar. Relativt klubbens storlek konstaterar vi år från år att nivån på våra lag är mycket god.

Herrar har spelat division 2 och placerat sig på den högre halvan. Damer har spelat Division 2 och 3. I division 2 placerade sig damerna i mitten av tabellen och i division 3 vann damlaget serien. Det är främst ungdomsspelare som spelat seniorserier. Resultaten visar att de klarar att kommande år spela högre upp i seriesystemet.
Våra ungdomslag har också i år haft en framgångsrik säsong. F98 tog silver i RM , F97 tog silver i Mitt i Cupen och kom till Final Four i RM. F98 tog guld i Göteborg Basketball festival.

På pojksidan kom P95 till ”final eight” i RM och P98 kom bl.a. fyra i Mitt i Cupen.

Basketskolan har under året ytterligare stärkt sin verksamhet. Basketskolan har haft 10 lag i åldrarna födda 03 till 05. Lagen har deltagit i EBC. Nyrekryteringen under året har varit lyckosam ungefär lika många flickor som pojkar har spelar i basketskolan.

F97 blev under året inbjudna till Scania Cup som också är inofficiellt nordiskt mästerskap. F97 har också under året deltagit i EYGBL (European Youth Girl Basketball League) där det mött kvalificerat europeiskt motstånd.
10 lag med lagledare deltog i turneringen i Göteborg.
12 lag deltog i Eskilstuna Energi och Miljö basket cup
5 lag spelade i Peak cup.
2 lag spelade Lampe Challenge
1 lag deltog i Tälje cup

Indians har två motionslag som spelar. Damlaget ”Djursholm sixties”, herrlaget ”H7”. Laget har under året spelat i Division 7 och lyckades i år lämna sista platsen.

Våra unga coacher tillsammans med de få äldre coacher som finns inom klubben gör ett fantastiskt arbete. Vi har en oerhörd styrka i att så många som fyrtio ungdomar under året velat engagera sig som coacher och utbilda sig.

Under året har flertalet av coacherna som genomgått Djursholm Indians coachskola gått grundkurs, steg 1 kurs i Svenska Basketbollförbundets regi. Under våren fick 5 av klubbens coacher stipendium att genomgå DaleCarnegies Youth Leadership Program. Stipendierna sponsrades av DaleCarnegie.
Under säsongen har Andreas Aldrin slutat för att återvända till hemstaden Luleå.

Satsningen på unga coacher är fortsatt klubbens viktigaste arbete för att driva utvecklingen på lång sikt. Coachskolan omfattar idag coacher i åldrarna 13 till 18 år. Klubben är unik i sin satsning på yngre coacher och flera klubbar har visat intresse för hur denna byggs upp.

Årets stora satsning var att ca 30 av klubbens coacher åkte till Vannes i Frankrike för att följa det svenska Damlaget i EM. Resan blev mycket lyckad, vi fick möjlighet att se bra basket, diskutera klubbfrågor och ha en gemensam middag med Täby som också hade sina coacher samlade i Vannes.

Vi kan konstatera att det är fler och fler som kommer till Friberga även när de inte har träning eller matcher.  Ett mål är att öka andelen ungdomar som ”hänger” i hallen (våra uppskattade hallråttor) och att fler föräldrar och vänner kommer när det är matcher. Det är inte ovanligt att det på helgmatcherna är upp till 80 till 100 personer som tittar på matcher.
Under året har vi stått värdar för olika arrangemang, Vi har haft RM, USM, EBC (för de minsta). Klubben lägger ned stor ansträngning på att dessa arrangemang blir så bra som möjligt. Både föräldrar och spelare i lagen engageras och allt tillsammans bidrar till vår devis om ”inte bara basket”. Vi uppskattas också från andra klubbar och förbundet.
Under året har Friday Nights fortsatt varit uppskattat och genomförts ungefär var 6 vecka.

Ett 30-tal spelare i olika åldrar åkte också tillsammans till Italien på träningsläger. Precis som förra året var vi med på Lidingös Karlstadsläger dit ett antal spelare och tränare åkte.

Vi arbetar aktivt tillsammans med Svenska Basketbollförbundet och har en bra dialog.

Samarbete Djursholm Indians och Täby Basket

I våras beslutade Djursholm Indians och Täby Basket för att inleda ett mångårigt samarbete med syftet att skapa förutsättningar för en starkare utveckling i hela Norrort. Bakgrunden är de svårigheter som klubbar har att kunna behålla ungdomar kvar i idrotten från 15 – 16 års ålder. För att klara detta krävs att det finns både bredd och topp. Båda klubbarna har de senaste åren fått se duktiga spelare gå till andra klubbar där det kan få bättre utveckling med följd att lag ramlat samman och även de som vill fortsätta på en mindre krävande nivå slutar.
•    Klubbarna får bättre ekonomiska möjligheter att anställa bra tränare
•    Representationslag som spelar i division 1 herrar och division 2 damer där spelarna kommer från Norrort och som ger bra förutsättningar för fortsatt utveckling för de som satsar mest
•    Gemensamma äldre ungdomslag där det finns förutsättningar för både att spela för att det är roligt och att satsa mycket.
Ambitionen är att skapa en ny gemensam klubb för representationslag som också tar ett ansvar för äldre ungdomslag. Ambitionen är att alla spelare ska kunna träna och spela på sin nivå till och med gymnasiet. Djursholm Indians och Täby Basket kvarstår som egna klubbar med lag till och med U 19

Djursholm Indians bygger på mycket ideellt arbete. Sedan två år tillbaka har klubben tack vare en väl skött ekonomi kunnat öka antalet anställda vilket medfört betydligt ökad kvalité i allt från administration till träningar
Djursholm Indians har under året haft följande anställda:

• Inger Lundin har varit anställd (till 50%) som kanslichef
  • Andreas Aldrin har varit anställd (till 75%) som tränare och ansvarig för basketskolan (slutade 20130315)
  • Roger Lundin har varit anställd (till 40 %) som tränare.
  • Rasmus Egnefors har varit anställd (till 25 %) som tränare och ansvarig för Basketskolan

Styrelsen ser att det goda arbete som drivits under flera år nu har gett den ekonomiska stabilitet som innebär att klubben klarar kostnader för en mycket kvalificerad kanslifunktion och fyra mycket kvalificerade och välrenommerade tränare. Tillsammans med alla övriga coacher och fortsatt kontinuitet i styrelsen kan Djursholm Indians se de kommande åren med tillförsikt.

Vi fortsätter under kommande verksamhetsår att prioritera satsningar för att stärka klubbens mål och filosofi.

• Öka satsningen på basketskola och coachskola. Långsiktigt är detta av största betydelse för att garantera en bra kvalité. Magnus Fogelberg kommer att ta över som sportchef med särskilt ansvar för coachutveckling.
  • Etablera Norrorts samarbete och arbeta för att detta långsiktigt blir framgångrikt.
  • Fortsätta arbetet med att söka efter kvalificerade tränare och med målsättning att kunna ersätta dessa upp till 50 %.
  • Satsning på fler sponsorer. För fortsatt utveckling behöver föreningen öka samarbetet med sponsorer. Föreningen har som ambition att hålla medlems- och spelaravgifter på en nivå som är lägre än andra fritidsaktiviteter i kommunen. Sponsorer blir här viktiga för att klara detta mål
  • Öka ansträngningarna att få mer publik till Friberga. Med representationslag i både Herr och Dam serierna vill vi öka intresset för både föräldrar och spelare att komma till Friberga.

Styrelsen bedömer att ekonomin är god. Summan av de satsningar som görs kan enligt plan finansieras löpande. Dessutom är tidigare års överskott är balanserade och skapar en trygghet för den expansionsfas klubben är inne i och som förutsätter långsiktig finansiering.

Anna Jeppson

Kent Andersson