Verksamhetsberättelse 2015

VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2015

Verksamhetsberättelsen avser perioden 2014-09-01 till och med 2015-08-31 för föreningen Djursholm Indians BK.

Föreningen bildades vid ett möte 1999-04-25 och har nu avslutat sitt fjortonde verksamhetsår 2013/2014 med ordinarie styrelse. Föreningen är registrerad hos Riksidrottsförbundet.

Föreningen har en stabil och sund ekonomi. Verksamheten bedrivs kostnadseffektivt och styrelsen har under året fortsatt att förbättra budget- och uppföljningsrutiner.
Föreningen har som målsättning att spel- och medlemsavgifter ska i förhållande till andra idrotter vara lägre. Detta för att ge fler möjlighet att medverka och att bidra till förbundets vision om att vara "Sveriges mest tillgängliga idrott".

Föreningen har under flera år arbetat långsiktigt för att skapa ekonomiska förutsättningar att dels ge utrymme för att utveckla och avlöna föreningens unga coacher dels att kunna anställa välutbildade coacher men också för att kunna göra nysatsningar.

Detta långsiktiga arbete har under många år inneburit att klubben nu har kanslichef samt 5 tränare anställda på mellan 40 % och 90 %.

En allt mer professionell verksamhet drar till sig fler spelare men ställer samtidigt hela tiden högre krav på ökad kvalite i form av bättre träningsförutsättningar, mer fysträning, utveckling av coacher mm. Det medför också spel i högre serier, mer spel i RM och USM samt möjligheter till deltagande i nationella och internationella turneringar.

Under året har satsningar gjorts bl.a. för att fortsätta samarbetet med Täby Basket som innebär att alla ungdomar från det att de borjar gymnasiet spelar under det gemensamma namnet Norrort. Styrelsen gör fortsatt den bedömningen att denna satsning är nödvändig för att kunna ge alla ungdomar möjlighet att kunna spela på sin nivå i sin hemmamiljö och för att också kunna erbjuda de yngre spelarna en bra verksamhet och en visshet att de kan fortsätta spela även när de börjar gymnasiet. Denna satsning har även detta år inneburit ökade kostnader i form av satsningar på kvalificerade och avlönade tränare och för året innebär det en viss förlust i verksamheten. Föreningen har under flera år aktivt arbetat för att stärka balansräkningen för att kunna göra den här typen av satsningar vilket gör att årets förlust varit med i beräkningen när beslut om samarbete togs. Inför kommande år räknar föreningen med att ekonomin åter kommer att vara i balans.
Ett fortsatt fokus på intäkter och kostnader blir de kommande åren viktigt för att kunna upprätthålla de målsättningar föreningen har med fortsatt hög kvalite.
Under året har fortsatt stora förbättringar i administrationen skett. Fakturering och att aktivt följa upp närvarokort har blivit betydligt bättre och lett till ökade intäkter samt att kundfodringar kraftigt minimerats. Förbättringarna i rutiner för detta har gett en god överblick och bra beslutsunderlag för de satsningar som nu görs och med sikte att förstärka klubbens mål och filosofi de kommande åren.
Budgeten för verksamhetsåret 2014/2015 visade ett underskott kopplat till klubbens satsningar och resultatet är - 75 530 kronor. Föreningens ekonomiska mål är således uppfyllt för verksamhetsåret.

Styrelsen arbetar oavlönat. Ordförande och styrelseledamöter väljs för ett år i taget. Föreningen har under verksamhetsåret 2013/2014 haft följande funktionärer:

Rolf Lundgren, ordförande

Erik Salen, vice oOrdförande

Gunnar Ek, styrelseledamot, kassör

Gunnar Demnert, styrelseledamot, sekreterare

Anna Jeppsson, styrelseledamot, ansvarig basketskolan

Elisabet von Uthmann, styrelseledamot, coachansvarig

Mia O'Connor, styrelseledamot, sponsoransvarig

Johan Tjernberg, styrelseledamot, Norrortsansvarig

Kent Andersson, styrelsesuppleant

Helen Fasth Gillstedt, revisor

Mikael Mononen

Rolf Lundgren, ordförande

Per Malmqvist, ledamot

Vid årsmötet 2013 invaldes Gunnar Demnert och Mia O'Connor som styrelseledamot på en period om ett år. Kent Andersson valdes som suppleant på 1 år. Ordförande och övriga styrelseledamöter omvaldes för en period om ett år.

Föreningen har bedrivit verksamhet i Fribergaskolan, Mörbyskolan, Kevingeskolan, Vasaskolan, Samskolan, Stocksundsskolan, Danderyds gymnasium Byängshallen, Tibblehallen och Nya Mörby. Lokalerna är kontrakterade av Danderyds kommun och Täby kommun.

Föreningen har erhållit grund- och aktivitetsbidrag (kommunala) av Fritids- och Kulturnämnden i Danderyds kommun och aktivitetsbidrag ifrån Stockholms Idrottsförbund (statliga). Föreningen har under året också fått bidrag från den statliga satsningen ldrottslyftet.

Klubben har en huvudsponsor COOP Enebyängen. Till detta har klubben också ett antal företag och privatpersoner som på ett mycket välkommet sätt bidrar som sponsorer. Under året har en större sponsorinsats inkommit som fördelas över en tre-års period.

ldrottsverksamhet

Föreningen har under året haft totalt 492 medlemmar fördelat på 201 kvinnor och 290 män. Av dessa är 440 i åldrarna 7 till 20 år fördelat på 177 kvinnor och 263 män. Klubben har haft fem lag i seniorserier varav fyra i samarbete med Täby Basket under det gemensamma namnet Norrort

10 lag har deltagit i Mitt i Cupen. 14 lag har deltagit i juniortävlingarna EBC och EB. Klubben har även detta år haft stora idrottsliga framgångar. Relativt klubbens storlek konstaterar vi år från år att nivån på våra lag är mycket god. Vi kan konstatera att Norrortssamarbetet bidragit både till bredd och topp. Vi har färre som slutar fram till gymnasietidens slut och vi har under året, tillsammans med Täby Basket varit den klubb som haft näst flest spelare med i ungdomslandslagen.

I Norrortssamarbetet har Herrar och damer spelat i division 1 och 2. Damerna kom fyra i superettan vilket var över förväntan och herrarna kom två i fortsättningsserien av herrettan.

Våra ungdomslag har också i år haft en framgångsrik säsong. Flickor U17 tog sig för tredje året till final four i SM och slutade där trea, P98 kom till Elite 8 i RM.

Basketskolan har under året ytterligare stärkt sin verksamhet. Basketskolan har haft 1O lag i åldrarna födda 05 till 06. Lagen har deltagit i EBC. Nyrekryteringen under året har varit lyckosam ungefär lika många flickor som pojkar har spelar i basketskolan.

Föreningen har fortsatt att satsa på att delta i Eskilstuna Energi och Miljö cup för de yngre lagen och Göteborg Basketball festival för de äldre lagen. Till båda turneringarna har flertalet lag deltagit. Utöver detta har lag deltagit i Peak Cup, Lundaspelen, Lampe Challenge och Tälje Cup.

Indians har två motionslag som spelar. Damlaget "Djursholm sixties", herrlaget "H7". Herrlaget har under året spelat i Division 7.

Coacherna är A och 0 ...
- Coachskolan lär våra "trainees" och unga coacher
mognad upp till U18/20 nivå ("up and out")
Vi fortsätter arbetet med att koncentrera oss på ungdomsverksamheten och att bygga vidare på klubbkänsla och att vara en mötesplats där man 'tränar och umgås över olika åldrar och kön.

Våra unga coacher tillsammans med de äldre coacher som finns inom klubben gör ett fantastiskt arbete. Vi har en oerhörd styrka i att så många ungdomar under året velat engagera sig som coacher och utbilda sig. Vi fortsätter samarbetet med DaleCarnegie och delar ut stipendium för lnternational Youth Leadership Programme Under året har flertalet av coacherna gått grundkurs, steg 1 och 2 kurs i Svenska Basketbollförbundets regi. En coach har gått steg 3. Kevin Taylor Lundgren blev av Stockholms Basketball Förbund tilldelad utmärkelsen Arets Ungdomscoach i Stockholm.

Satsningen på unga coacher är fortsatt klubbens viktigaste arbete för att driva utvecklingen på lång sikt. Coachskolan omfattar idag coacher i åldrarna 13 till 18 år.

Vi kan konstatera att det är fler och fler som kommer till Friberga även när de inte har träning eller matcher. Ett mål är att öka andelen ungdomar som "hänger" i hallen (våra uppskattade hallråttor) och att fler föräldrar och vänner kommer när det är matcher. Det är inte ovanligt att det på helgmatcherna är upp till 80 till 100 personer som tittar på matcher.

Under året har vi stått värdar för olika arrangemang, Vi har haft RM, USM, EBC (för de minsta). Klubben lägger ned stor ansträngning på att dessa arrangemang blir så bra som möjligt. Både föräldrar och spelare i lagen engageras och allt tillsammans bidrar till vår devis om "inte bara basket". Vi uppskattas också från andra klubbar och förbundet.

Under året har Friday Nights fortsatt varit uppskattat och genomförts 2 gånger per termin.

Ett 20-tal spelare i olika åldrar åkte också tillsammans till Italien på träningsläger. Vi har under året påbörjat ett samarbete Täby Basket kring lägerverksamhet och större antal ungdomar deltog i Täbys "Hedemoraläger''. Inom ramen för Norrort åkte alla spelare på gemensamt uppstartsläger i Finland

Målsättningen är att ungdomsverksamheten ska hålla högsta klass och att kunna erbjuda detta till alla under hela skoltiden. Det är en tuff kombination att arbeta för att "ha så många kvar i basketen så länge som möjligt". Det handlar om att kunna ge alla en utmaning från de som vill satsa mycket på sin idrott till de som vill spela för att det är roligt men som kanske inte satsar.allt. Klubben försöker här på olika sätt hitta bra lösningar och skapa gemenskap.

Vi försöker i många årsgrupper spela i flera divisioner så att alla spelare ska känna att de får utrymme att förbättra sig utifrån den nivå de idag är på. Vi vet att det är först i 15 - 16 års ålder som det börjar utkristallisera sig vilka spelare som har viljan och talangen att träna så mycket som det krävs för att nå elit. Vi vill att alla spelare ska ha samma chans att när de blir äldre kunna välja om de vill fortsätta för att det är roligt eller om de känner att de vill göra en elitsatsning.

Norrortssamarbetet är en viktig del i att fortsätta arbetet med att "Bredd ger topp" för
de som börjar i gymnasiet.

Vi arbetar aktivt tillsammans med Svenska Basketbollförbundet och har en bra
dialog.

Samarbete Djursholm Indians och Täby Basket (Norrort)

Under våren 2012 beslutade Djursholm Indians och Täby Basket för att inleda ett mångårigt samarbete med syftet att skapa förutsättningar för en starkare utveckling i hela Norrort. Bakgrunden är de svårigheter som klubbar har att kunr,1a behålla ungdomar kvar i idrotten från 15 - 16 års ålder. För att klara detta krävs att det finns både bredd och topp. Båda klubbarna har de senaste åren fått se duktiga spelare gå till andra klubbar där de kan få bättre utveckling med följd att lag ramlat samman och även de som vill fortsätta på en mindre krävande nivå slutar.

• Klubbarna får bättre ekonomiska möjligheter att anställa bra tränare
• Representationslag som spelar i division 1 där spelarna kommer från Norrort och som ger bra förutsättningar för fortsatt utveckling för de som satsar mest
• Gemensamma äldre ungdomslag från U17 till division 2 där det finns förutsättningar för både att spela för att det är roligt och att satsa mycket.

Säsongen 2014/15 är andra säsongen som samarbetet har varit igång. Resultatet så här långt är över förväntan. Vi har lyckats behålla flertalet spelare och även fångat upp spelare från övriga Norrort som inte haft lag att spela i. Vi har den struktur som vi velat uppnå d.v.s. med lag i division 1 och 2 för både dam och herrspelare. Norrort har också lyckats knyta till sig mycket kvalificerade tränare som ser vår satsning som spännande. Både Herr och Damlaget har i Christer Stjernborg och Jenny Håkanson mycket meriterade tränare.

Under året har också ett nationellt basketprogram etablerats vid Tibble gymnasium som kommer kunna bidra till den fortsatta utvecklingen för de ungdomar som vill satsa extra på basket.

Djursholm Indians bygger på mycket ideellt arbete. Sedan två år tillbaka har klubben tack vare eh väl skött ekonomi kunnat öka antalet anställda vilket r:nedfört betydligt ökad kvalite i allt från administration till träningar.

Djursholm Indians har under året haft följande anställda
• Inger Lundin har varit anställd (till 75 %) som kanslichef
• Kevin Taylor Lundgren har varit anställd (till 50 %) som tränare
• Roger Lundin har varit anställd (till 40 %) som tränare.
• Eric Ward har varit anställd (till 50 %) som tränare
• Jenny Håkanson har anställts på 70 % som ansvarig för Norrorts damlag från och
• med 1 augusti.

Övriga tränare är föräldrar och ungdomstränare som antingen arbetar ideellt eller får
ersättning understigande belopp för sociala avgifter och skatt.

Styrelsen ser att det goda arbete som drivits under flera år nu har gett den ekonomiska stabilitet som innebär att klubben klarar kostnader för en mycket kvalificerad kanslifunktion och fem mycket kvalificerade och välrenommerade tränare. Tillsammans med alla övriga coacher och fortsatt kontinuitet i styrelsen kan Djursholm Indians se de kommande åren med tillförsikt

Föreningen har de senaste åren haft en positiv utveckling i alla avseenden, sportsligt, antal medlemmar och omsättning. Att växa innebär också påfrestningar. Trycket på att utveckla och finna bra ledare har ökat, att spela högre upp i seriesystemet ökar kraven på utbildade funktionärer och kräver mer kringarbete, administrationen öka mm.

Fribergahallen har under året renoverats med start inför säsongen 2015/2016. Föreningen har varit representerad i arbetet och vi har nu fått en mycket fräsch och bra hall som ger än bättre förutsättningar för att skapa klubbkänsla och basketengagemang i kommunen

• Fortsätta arbetet med att utveckla ungdomsverksamheten. Vi börjar växa i den omfattningen att det på sikt är aktuellt att anställa fler deltidstränare/sportchef

• Satsning på fler sponsorer. För fortsatt utveckling behöver föreningen öka samarbetet med sponsorer. Föreningen har som ambition att hålla medlems- och spelaravgifter på en nivå som är lägre än andra fritidsaktiviteter i kommunen. Sponsorer blir här viktiga för att klara detta mål. Inom ramen för Norrortssamarbetet har beslut tagits om att öka sponsorintäkterna och detta är en av.de mest prioriterade och kritiska frågorna för att klubben och Norrort ska kunna växa och också ta ytterligare steg i att professionalisera verksamheten på en hög nivå.
• Öka ansträngningarna att få mer publik till Friberga. Med representationslag i både Herr och Dam serierna vill vi öka intresset att komma till Friberga.
• Öka ansträngningarna för nyrekrytering i de yngre åldrarna. Långsiktigt är detta av största betydelse för att garantera en bra kvalite.
• Fortsätta satsningen på basketskola och coachskola. Aktivt arbete med öka andelen ungdomar som vill gå in som tränare, domare eller andra funktioner inom klubben.
• Stabilisera Norrorts samarbete och arbeta för att detta långsiktigt blir framgångsrikt. enligt plan finansieras. Tidigare års överskott är balanserade och skapar en trygghet för den expansionsfas klubben är inne i och som förutsätter långsiktig finansiering

Erik Sahlén
Anna Jeppson